torsdag den 29. december 2016

Fuglekasser

Så er der blevet sat fuglekasser op. Vi har forsøgt at placerere dem, så vores kat forhåbentlig ikke kan komme til dem. Vi har i alt foreløbigt hængt 12 kasser op - to stærekasser og resten er mejse- musvitkasser. Nu håber vi bare, at der kommer beboere i dem:) 

Gammelt drænrør forvandlet til musvitkasse i 'Dodong'en'


En drænrørskasse mere placeret i det gamle mirabelletræ

Det største træ på vores grund - bøgetræet - har også fået en drænrørskasse.

Nordgavlen er blevet forsynet med en stærekasse

I det 38 år gamle grantræ, har vi placeret en musvitkasse, så katten ikke kan nå den. Bemærk afstanden til stammen! 

Mit redskabsrum i forbindelse med carporten - også nordvendt, da kasserne ikke må hænge i solen.

Gæstehuset, hvor vi måske laver b & b på et tidspunkt.

Nordsiden af gæstehuset.

 
Herunder Thorbens nye maskinhus, som han har flikket sammen den sidste måneds tid af gratis genbrugsmaterialer. Det eneste, der kostede lidt var nye lægter til taget.


 

Forunderligt, at planter kan blomstre på denne tid af året, men Mahonia (har glemt sortsnavnet)  har længe været i blomst, som I kan se nedenfor. 




 Kejserbusken har også blomstret længe

11 kommentarer:

  1. Hej Susanne
    Smarte fuglekasser, især den med drænrøret, det må jeg vise Bent. Skønt med noget der blomstrer nu.
    Godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt. Jeg har lige opdaget, at jeg også har en primula i en krukke, som også blomstrer:)

      Slet
  2. Hej Susanne!
    Så dejligt med alle de fuglekasser, jeg ønsker mig også mange flere. Jeg bliver ved med at imponeres over jeres energi, tænk at der nu er bygget et maskinhus, så fedt:-))))
    Tak for dine inspirerende flotte og grundige indlæg gennem året, som jeg altid stornyder at kigge med på.
    Rigtig godt nytår til jer
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - og i lige måde:) Vi har også planer om flere fuglekasser, og i julegave fik jeg faktisk to landsvalereder, som vi vist nok sætter op inde i maskinhuset. Tidligere var her mange svaler, som byggede rede i den gamle stald, men nu er den lavet om til værksted, og Thorben har lukket indgangen, da han blev træt af fugleklatter på sit værktøj.

      Slet
  3. Jeg er vild med fuglekasserne af drænrør, super godt genbrug.
    Meget flot maskinhus, elsker simpelthen genbrug, det er så dejligt at gode materialer ikke går til spilde.

    Rigtig godt nytår.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var lidt skeptisk, da han gik i gang, for jeg kunne ikke rigtigt forestille mig resultatet. Størstedelen af væggene er lavet af en kasseret port på mindst 7 X 4 m, som han fik fra murerafdelingen på skolen, hvor vi arbejder. Af den er også lavet den lodrette port, som er indgangen.

      Slet
  4. Håber I får stort rykind af småfuglene, nu har I gjort jeres til at det lykkes.
    Flot med sådan et næsten gratis maskinhus, han er godt nok dygtig, din husbond.
    Rigtig godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde:) Ja, Thorben er i bogstaveligste forstand guld værd:)) Vi ville aldrig have haft råd til alle vore projekter, hvis ikke han var både opfindsom, flittig og sparsommelig. Jeg håber, vi får besøg af en masse fugle, og at Custer, vores kat ikke kan komme til kasserne. Godt nytår til jer:)

      Slet
  5. Hvor er de fine de fuglekasser, har aldrig set dem i drænrør før... og med tiden og lidt patina bliver de sikkert bare endnu finere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de kan kun blive smukkere:) Vi ses på lørdag:)

      Slet
  6. De planter, der blomstrer på denne årstid, er virkelig velkomne, og det er en virkelig flot mahonia. Kornellens røde grene bidrager nu også fint med farver i januarhaven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet