mandag den 19. august 2013

Selvsåede skønheder

Min største svaghed i haven er nok min manglende evne til at luge overflødige/selvsåede planter væk! Ofte kan jeg ikke nænne det, hvilket mange steder giver mine bede et rodet udtryk. Det skal jeg  helt klart blive bedre til, nu hvor haven er ved at blive ændret og nyanlagt. Karina på Havefolket lavede for lidt tid siden et indlæg om Lones have, hvor hun nævnte, at "hun ved, hvad hun vil ha', og hvad hun ikke vil ha'", og det er præcis der, mit problem opstår!

Jeg vil dog lige vise jer nogle af de mange selvsåede planter i min have, inden jeg - måske - fjerner dem!
Hvid hjulkrone

Digitalis

 


Kantbæger

Spydverbena

Cosmos
 

Lavetera

 

Voksurt i køkkenhaven
 

 Solsikke
 
 

 Sommerfuglebusk

9 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå dit dilemma, de er så smukke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britta

      Det problem har du slet ikke! Du fjerner selvsåede uden tøven, hvis de ikke passer ind, hvilket gør din have til noget af det smukkeste!

      Kh Susanne

      Slet
  2. Hej Susanne
    Du er min bedste kritiker :)
    Kh Britta

    SvarSlet
  3. Hej Susanne
    Jeg fik lige øje på din blog og har nu meldt mig som fast læser.
    Jeg kender godt det problem, jeg kan heller ikke ret godt fjerne det selvsåede, men man lærer det med tiden. Jeg har haft mellem 30 og 50 selvsåede sommerfuglebuske, nu har jeg lært at luge de små bitte væk. De store står i mit rosenbed og fylder op der, det er ikke så godt. Spydverbena skal jeg også til at have taget mig sammen til at luge op.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det var dejligt at få en fast læser mere! Tak! Jeg har også sommerfuglebuske overalt, men jeg bliver altså nødt til at fjerne de fleste. Spydverbena er også en flittig selvsåer her, og det er en meget smuk plante, men ikke overalt!
      Hilsen
      Susanne

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Hov, jeg tror høneballehaven stammer... hi hi
    Har det som dig, men er langsomt ved at lære det. Fjerne nu gerne hjulkrone både de små og dem der er ved at blive grimme lige nu. Men nogle får lov at blive, det er jo det der giver haven sjæl.
    Har også et hyr med at holde styr på Bronzefennikel, som sår sig alleveje, men heldigvis let at trække op.
    Har problemer med at få sommerfuglebuske til at gro ordentligt her hos mig, men kan nu se at et par selvsåere har fundet hvile her alligevel, så de skal flyttes når jorden er til at komme i...

    SvarSlet
  7. Jeg har nu kun sendt kommentar en gang, jeg tror, det er blogger der driller :)

    SvarSlet